Handelshögskolan medverkar i Hjärnfestivalen
Docent Anna Dreber Almenberg har tillsammans med doktorander planerat in två sessioner den 11 september 11-13 i Kulturhuset.
- Hjärnans inverkan i behavioural economics
- Neuroekonomi och subliminal priming
Beslutsfattande är en mycket komplex process som kräver att hjärnan integrerar, förutser, och jämför olika typer av information. Men hur fattar hjärnan egentligen beslut? Är vi alltid medvetna om saker som kan påverka oss? Vad är ”subliminal priming” och hur påverkar det hjärnan? I dagens värld är finans ett hett ämne, vi fattar komplexa beslut, oftastress och press. Kom och lär dig mer om hur hjärnan fattar beslut!
Talare:
Anders Anderson (Swedish House of Finance), Johanna Kull (sparekonom Avanza), Karin Jensen (Karolinska Institutet) och Ola Anderson (Institutet för Näringslivsforskning)
Moderator: Anna Dreber Almenberg (Handelshögskolan och Sveriges Unga Akademi)
Mer information om hela programmet finns på hemsidan www.hjarnfestivalen.se