DN - Handelskriget mellan USA och Kina slag mot Volvo Cars amerikanska fabrik
Volvo Cars byggde en fabrik i USA för att växa på den amerikanska marknaden och också skeppa bilar därifrån till Kina. Planerna var storstilade.
I stället hamnade man mitt i ett stormaktsbråk. Det kostar pengar.
– Dagens bilfabriker i världen är planerade utan tanke på tariffer, säger fordonsforskaren Mikael Wickelgren.
Hans Strandberg
----
Volvo Cars, och andra stora tillverkare, har hamnat mitt i en konflikt, vars slut ingen vågar sia om. Martin Sköld, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan har studerat hur branschen hanterar sin globala handel.
– Bilindustrin har utvecklats mot specialiserade fabriker, som är inriktade på bilar som liknar varandra. SUV:ar från Porsche, VW och Audi kan göras på samma lina, men det fungerar sämre att helt plötsligt trycka in en mindre Skoda-modell. Detta är produktionsrationellt, men ökar uppenbarligen också sårbarheten.