Female Economist of the Year får skräddarsydd roll hos Spotify
Lisa Parfelt tar sin Masterexamen i Marketing and Media Management från Handelshögskolan i juni. Genom stipendiet påbörjar hon sin skräddarsydda roll hos Spotify.
− Musik är något som ligger mig varmt om hjärtat och som i allra högsta grad påverkat mitt eget liv. Därför är det extra roligt att samarbeta med Spotify. Årets stipendiat har i hård konkurrens utmärkt sig som en driven och kreativ ledare. Hennes egenskaper passar utmärkt i ett snabbväxande globalt innovationsföretag och jag spår en lovande framtid för henne hos värdföretaget, säger Barbro C. Ehnbom, Handelsalumna och grundare av Female Economist-stipendiet.
Förutom utmärkelsen och den unika karriärmöjligheten att få jobba med Spotifys grundare, välkomnas vinnaren in i exklusiva BBB, Barbro’s Best and Brightest, ett kvinnligt karriärsnätverk som startades 2001 då stipendiet delades ut för första gången och som idag består av 150 framgångsrika kvinnor i näringslivet. Lisa får också direkt tillgång till Barbro’s Friends, framstående kvinnor och män från den svenska och amerikanska affärsvärlden.
− Att bli Female Economist har varit en dröm ända sedan jag började på Handelshögskolan och min tid på skolan har betytt väldigt mycket för mig och mina karriärsval. Från studietiden tar jag med mig både det analytiska, men också kreativa tänkandet – något jag tror att jag får nytta av hos Spotify, som är ett techföretag med en kreativ produkt, säger Lisa Parfelt.
Förutom sin examen i Marketing and Media Management vid Handelshögskolan, har Lisa tidigare studerat i Kalifornien och Shanghai. Professionell erfarenhet har hon skaffat sig hos Rocket Internet, Patriksson Communication och CBRE Global Investors. Lisa har en stor passion för musik och har varit engagerad i kvinnligt ledarskap genom grundandet av det internationella nätverket WINYL (Women’s International Network for Young Leaders).
− Lisa har en imponerande drivkraft och ett mod som tidigt gett internationella erfarenheter, hon kommer att bli en stor tillgång i vår globala organisation. Vi är oerhört glada att nu kunna välkomna henne in i Spotify-familjen, säger Martin Lorentzon, grundare och styrelseordförande Spotify.
Juryn som utsåg årets stipendiat bestod av Barbro C. Ehnbom, Daniel Ek och Martin Lorentzon, grundare respektive styrelseordförande i Spotify, Lars Strannegård, rektor vid Handelshögskolan i Stockholm, Agneta Dreber, styrelseproffs samt marknadsföringsprofilen Steve Trygg, som bland annat grundat reklambyrån Anderson & Lembke i New York.
Stipendiet delas ut den 9 juni vid en officiell galaceremoni på Handelshögskolan i Stockholm. Bland de inbjudna gästerna finns framstående representanter från det svenska och amerikanska närings- och kulturlivet.
För mer information eller bilder:
PR-ansvarig, Spotify Malin Cumzelius, 072-524 33 03, malinc@spotify.com
Veronica Råberg-Schrello, 08-736 93 34, femaleeconomist@hhs.se
Om Female Economist of the Year
Stipendiet Female Economist of the Year instiftades 2001 av den svensk-amerikanska affärskvinnan och tidigare Handelsstudenten Barbro Ehnbom. Stipendiet, som har till syfte att främja unga kvinnors avancemang i näringslivet, har unikt stöd av Barbro Ehnboms nätverk Barbro’s Friends som är en utvald grupp framstående personer ur svenskt och amerikanskt näringsliv. Barbro’s Friends fungerar som mentorer och support för stipendiaten. Stipendiet inkluderar bl. a. ett års specialkomponerat program på Spotify i Sverige och utomlands. Tidigare värdföretag har varit Pfizer, American Express och Boston Consulting Group. Föregående års stipendiater har framgångsrikt byggt sina karriärer inom respektive industri och har blivit ledare inom sina respektive områden.
www.hhs.se/femaleeconomist
Om Spotify
Spotify är den flerfaldigt prisbelönta musiktjänsten som ger dig direkt tillgång till över 20 miljoner låtar. Vår dröm är att göra all världens musik direkt tillgänglig direkt för alla, var och när som helst du vill ha det. Spotify gör det lättare än någonsin att upptäcka, hantera och dela musik med dina vänner, samtidigt som artisternas ersättning säkerställs. Spotify finns nu tillgängligt globalt I 57 marknader med över 40 miljoner aktiva användare och over 10 miljoner betalande abonnenter.
Spotify lanserades i Sverige 2008 och har sedan dess genererat mer än en miljard US dollar tillbaka till rättighetshavare. Spotify är den näst största inkomstkällan för skivbolag i Europa (IFPI 2011) och den största och mest framgångsrika streamingtjänsten i sitt slag globalt.
www.spotify.com