Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Center for Retailing i nya Stockholmslokaler

Center for Retailing vid Handelshögskolan har nyligen flyttat från Norrtälje till nya lokaler i hjärtat av Stockholm. Lokalerna är helt anpassade till det treåriga kandidatprogrammet i Retail Management som drivs i centrets regi. Den fysiska närheten till Handelshögskolans övriga verksamhet och till partnerföretagen bidrar positivt till både utbildning och forskning.

Center for Retailing (CFR) bildades 2008 i tätt samarbete med detaljhandeln för att möta branschens behov av akademisk forskning och utbildning. CFR har sedan dess vuxit och vidareutvecklats genom ett intimt samarbete med näringslivet. Verksamheten bedrivs på en hög akademisk och teoretisk nivå samtidigt som den är praktiskt relevant och får stor uppskattning från branschen.

Claes-Robert Julander, ansvarig för CFR, informerar om verksamheten.

Flytten från Norrtälje innebär att centret nu befinner sig mitt i Stockholms rika detaljhandel, samtidigt som kontakter med partnerföretag och Handelshögskolans fakultet underlättas. Sammantaget innebär de nya lokalerna att CFR har mycket goda förutsättningar att fortsätta på den framgångsrika inslagna vägen och utvecklas ytterligare. En officiell invigning av de nya lokalerna ägde rum den 2 december dit representanter från partnerföretagen, studenter och fakultet bjudits in.

Lars Strannegård, Rektor vid Handelshögskolan i Stockholm, klipper bandet.

CFR har sedan starten visat på nya vägar att samarbeta med näringslivet, bland annat genom de så kallade retailklubbarna. Alla studenter på kandidatprogrammet i Retail Management är knutna till ett företag genom en retailklubb. Här kombineras företagens behov med skolans forskning och studenternas utbildning på ett konkret sätt som ger tydliga resultat. Studenterna medverkar vid forskningsprojekt, studiebesök, fokusgrupper och ibland även vid lanseringen av nya produkter för att lära sig hur branschen fungerar.

Företagen som ingår i Retailklubbarna har specialinredda rum där de kan träffa studenterna i Retail Management. 

De företag, som är engagerade i Retailklubbarna är Accenture, Axel Johnson, Coca Cola, Coop, H&M, IKEA, ICA, Svensk Handel, Swedish Match och Systembolaget.

 

Läs mer om Handelshögskolans kandidatprogram i Retail Management som drivs av Center for Retailing

SSE