Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

SSE Literary Agenda uppmärksammas i media

Handelshögskolans satsning på skönlitteratur och läsecirklar för studenterna, SSE Literary Agenda, har uppmärksammats av SVTs Kulturnyheterna och Svenska Dagbladet.

- Vi vill ge våra studenter en bred kunskapsbas. Konst, litteratur och estetiska ämnen ger unga människor möjlighet att tänka nytt och annorlunda på ett sätt som är nödvändigt för landets konkurrenskraft och innovationsförmåga, säger rektor Lars Strannegård i Svd ("I den svenska eliten behöver man inte läsa böcker", 27 sept 2018).

Initiativet fick även ett inslag på SVTs Kulturnyheterna den 1 oktober 2018. (Inslaget startar 04.15): "I framtiden kanske bokslut kommer betyda att du har läst ut boken och inget annat?".

Genom det nya initiativet Literary Agenda (sponsrat av Natur och Kultur och med stöd av McKinsey & Co) får studenterna på Handelshögskolan i Stockholm möjlighet att delta i bokcirklar och i författarsamtal, och vid genomförd cirkel utfärdas ett certifikat av McKinsey & Co.

Initiativets läslistor är vald av initiativets advisory board bestående av Eva Bonnier, förläggare, Nina Eidem, förläggare, Elise Karlsson, författare, Cilla Nauman, författare, Mikael Robertson, partner för McKinsey & Co Sweden, Maria Schottenius, kulturskribent och Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

Mer information om initiativet här.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Strannegård, rektor Handelshögskolan i Stockholm
+46 70 811 7573, lars.strannegard@hhs.se

Tinni Ernsjöö Rappe, ansvarig för SSE Literary Agenda
+46 708 36 66 41, tinni.rappe@hhs.se

SSE Literary agenda i Svenska Dagbladet 27/9 2018

SSE