Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Premiär för podden Dressed Not to Kill – om mode och hållbarhet

Den nya podcasten Dressed Not to Kill överbryggar klyftan mellan mode som kultur och mode som industri, med insikter från ledande forskare och experter inom både mode och hållbarhet. I dag släpps det första avsnittet – av och med Handelsforskaren Jenny Lantz, Tina Sendlhofer och Sofia Hedström de Leo – som tar tempen på modeveckorna.

Modeindustrin står för ungefär fem procent av de globala koldioxidutsläppen och för tjugo procent av vattenföroreningarna. 2019 konsumerade vi 60 procent fler plagg per person än år 2000. Arbetskraft exploateras. Det råder ingen tvekan om att modeindustrin måste bli mer hållbar. Samtidigt är mode kultur och skänker mycket nöje. Men många gånger när mode och hållbarhet avhandlas lyser modets kulturella betydelse med sin frånvaro. Dessutom saknas ofta en fördjupad förståelse för hur modefältet är uppbyggt och hur mekanismerna som skapar en framåtrörelse i modet fungerar. Podden Dressed Not to Kill råder bot på åtskillnaden mellan mode som kultur och mode som industri genom att utgå från kulturekonomisk forskning.

Podden leds av Jenny Lantz, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, med inriktning på kulturekonomi, och till sin hjälp har hon forskaren Tina Sendlhofer, från Stockholm Environment Institute, och modejournalisten Sofia Hedström de Leo, baserad i New York. Det första avsnittet släpps den 25 oktober.

– Det känns otroligt roligt och angeläget att få föra ut den här forskningen om modets mekanismer och om hållbarhet på längden och tvären. Poddformatet är så tacksamt i och med att det går att göra intervjuer med forskare och modefolk över hela världen, säger Jenny Lantz, docent vid Handelshögskolan i Stockholms Center for Arts Business and Culture.

Från trender till arbetsvillkor och hållbarhetsinitiativ

Varje avsnitt undersöker en viss aspekt av mode och hållbarhet, till exempel modeveckor, omställningen av detaljhandeln, trender, arbetsvillkor, nya material, cirkulära affärsmodeller, logistik, hållbar finans och modellvärlden. Minst en forskare gästar varje avsnitt och podden innehåller också utblickar mot den globala modevärlden med inslag om spännande hållbarhetsinitiativ och företeelser som bubblar.

Det första avsnittet tar tempen på modeveckorna. Vilken betydelse har de i dag? Hur arbetar de för ökad hållbarhet? Bland de intervjuade återfinns Agnès Rocamora, professor vid London College of Fashion, Pascal Morand, vd för Fédération de la Haute Couture et de la Mode och professor i nationalekonomi, samt Rachna Shah, delägare PR-byrån KCD i New York.

– Om man på riktigt vill göra modeindustrin mer hållbar måste man ta fasta på att mode är både kultur och industri. Vi hoppas att podden kan få många att tänka ett varv till kring vad som gör mode speciellt och hur en hållbar modeindustri skulle kunna se ut. Vi vill inspirera till genomtänkta handlingar och skynda på omställningen av modeindustrin, säger Jenny Lantz.

Podden Dressed Not to Kill finns på de vanliga poddplattformarna och vänder sig främst till den modeintresserade allmänheten och till människor verksamma i modeindustrin, men också den som framför allt är engagerad i hållbarhetsfrågor. Finansieringen kommer från Formas, det statliga forskningsrådet för hållbar utveckling och podden är ett projekt vid Center for Arts, Business and Culture (ABC) vid Handelshögskolan i Stockholm. Center for Arts, Business and Culture vid Handelshögskolan i Stockholm är ett forskningscenter som samlar forskare med intresse för relationen mellan ekonomi och kultur. Poddserien sträcker sig över tre säsonger.  

För mer information eller högupplösta bilder, vänligen kontakta: 

Jenny Lantz
Forskare
Handelshögskolan i Stockholm
Tel: 070-9924410
Email: jenny.lantz@hhs.se 

SSE Art Initiative News