Center for Sports and Business börjar samarbeta med Svenska Skidförbundet
Svenska Skidförbundet blir en del av Handelshögskolans Center for Sports and Business. Tanken är att få organisationen att gå från att vara ett idrottskansli till att bli ett sportkontor som kontinuerligt arbetar tillsammans med samarbetspartners för att driva sportens utveckling framåt.
– Svenska Skidförbundet har lyckats väl med att kombinera kraften i den ideella rörelsen med kommersiell utveckling, och nu tar vi nästa steg i utvecklingen av vår verksamhet. Genom det arbete, baserat på samarbete och forskning, som genomförs på Handelshögskolan kommer vi kunna utveckla vår sport och organisation betydligt framöver, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.
– Det här är ett tydligt steg i vårt arbete för att skapa idrott-Sveriges starkaste varumärke. Vår förhoppning är att Handelshögskolan kan hjälpa oss att effektivisera organisationen genom utbildning och tydliga arbetsplaner, vilket i sin tur kommer leda till att vi kan lägga ännu mer resurser på våra utövare och på så sätt bli konkurrenskraftiga inom samtliga discipliner, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef.
– Vi är väldigt stolta att Svenska Skidförbundet vill bli en del av Center for Sports and Business. Svensk idrott står inför många utmaningar när den traditionella folkrörelsemodellen behöver kompletteras med nya tankar kring modernt affärstänkande. Redan idag är Svenska Skidförbundet duktiga på många områden som att skapa internationella event och att jobba proaktivt med sponsorer. Med vårt stöd och samarbetet med alla andra idrotter inom vårt center hoppas vi kunna hjälpa dem till nästa nivå, säger Martin Carlsson-Wall, associate professor och chef för Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm.