Handelsstudenter som gör skillnad för världen
Satsningen på hållbar utveckling i utbildningen på Handelshögskolan är unik och har möjliggjorts genom en donation från stiftelsen Global Challenges Foundation. Det tvååriga utbildningsspåret är obligatoriskt för alla studenter på det största programmet vid Handelshögskolan, Kandidatprogrammet i Business and Economics.
Som final på den allra första omgången av Global Challenges får studenterna nu presentera hur de själva kan bidra till ett eller flera av FN:s 17 hållbarhetsmål.
– Vi behöver alla bidra till en hållbar utveckling och det här är vårt sätt att skala upp och ge studenterna verktyg att på ett konkret sätt göra skillnad. Kunskaperna och erfarenheterna kan de sedan ta med sig ut på inflytelserika positioner i sina framtida yrkesliv, säger Emma Stenström som är en av de ansvariga lärarna inom Global Challenges.
Variationen på studentprojekten är stor, och studenterna har tillämpat sina nya kunskaper och insikter för att skapa kreativa och innovativa projekt. Bland de 47 olika projekten finns allt från konsultarbeten, nystartade företag, paneldebatter och utbildningsinsatser på högstadieskolor till konstnärliga projekt som dansföreställningar och filmer.
Till exempel har en av projektgrupperna kommit fram till att om alla ca 280 studenter på programmet maximerar sina karriärer ur ett hållbarhetsperspektiv så har de tillsammans möjlighet att rädda 559 129 människors liv
– Global Challenges är definitivt ett steg i rätt riktning för Handels. Att jag under min tid på skolan skulle lära mig så mycket om bland annat självreflektion och självmedvetenhet är en av sakerna på Handels som överträffat mina förväntningar! säger Antonia Alan som är student på Handelshögskolan i Stockholm.
Vid Global Challenges Expo på Handelshögskolan den 22 maj möttes studenter, stiftelsen Global Challenges Foundation, föreläsare från programmet, alumner, sociala entreprenörer och representanter från offentlig, privat och ideell sektor.
Under eventet presenterade studenterna sina projekt och priset Global Challenges Best Project Awarddelades ut till det vinnande projektet ’Think ABOUT the Box’ som samarbetat med Adlibris för att miljömässigt och kostnadsmässigt effektivisera deras förpackningar. Modellen hoppas projektgruppen kunna skala upp och applicera generellt inom e-handel.
Läs mer om programmet och studentprojekten här:
www.hhs.se/gc-expo
För ytterligare information, kontakta gärna:
Hanna Flodmark, kommunikationschef vid Handelshögskolan i Stockholm
hanna.flodmark@hhs.se
070-689 90 15