Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Mattia Bianchi får Partnerprogrammets Forskarpris 2015

Årets pristagare, Mattia Bianchi har tilldelats Partnerprogrammets Forskarpris 2015 vid Handelshögskolan i Stockholm. Priset är ett bidrag på 100 000 kronor från Handelshögskolans partnerföretag som delades ut av Mariana Burenstam Linder, vd Burenstam & Partners samt medlem i Handelshögskolans Corporate Advisory Board.

Mattia Bianchi, utmärker sig genom sin högklassiga, företagsrelevanta forskning och sitt starka engagemang för både forskning och undervisning. Hans forskning som har fokus på innovationer med direkt relevans för företag har publicerats i topprankade internationella tidskrifter. Mattia Bianchi är starkt engagerad inom Handelshögskolans utbildningsprogram där hans insatser varit mycket betydelsefulla.

Partnerprogrammets Forskarpris instiftades 2003 för att främja forskningen vid Handelshögskolan i Stockholm. Under den årliga Partnerstämman delas priset ut till en lovande forskare som antingen är framgångsrik inom sitt område eller har producerat ett arbete som bidragit till kunskapsutvecklingen inom sin disciplin.

Mattia Bianchis forskning handlar om innovationsprocesser där han analyserar de bakomliggande orsakerna till varför de ofta misslyckas med att uppfylla tid, kostnads- och kvalitetsmål, men även hur företag kan göra för att undvika att hamna i misslyckade projekt.

− Min forskning visar på hur företag kan undvika fallgroparna och istället skapa innovationsprojekt som är både kreativa och effektiva. Lösningen stavas att arbeta i korta iterativa cykler där fokus är att fånga och återanvända kunskap, säger Mattia Bianchi.

Om Partnerprogrammet

Handelshögskolans Partnerprogram består idag av över 110 företag som bidrar och stödjer Handelshögskolans forskning. Årligen bjuds styrelseordförande och verkställande direktörer in till en Partnerstämma.

− Företagen i Partnerprogrammet bidrar till skolans forskning med ca 28 MSEK varje år. Det är mer än 44 % av de direkta forskningskostnaderna, vilket innebär att de står för en väsentlig del av skolans finansiering, säger Henrik Björck, Head of Strategic Partnerships, Corporate Relations.

Se vilka företag som ingår i Handelshögskolans Partnerprogram

 

SSE