Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

OMGIVNINGEN AVGÖR HUR EFFEKTIV REKLAMEN ÄR

Det sociala och fysiska sammanhanget är avgörande för hur vi uppfattar och tar till oss reklam. Det visar John Karsberg i en nyligen framlagd avhandling på Handelshögskolan i Stockholm.

Genom ett flertal experiment visar John Karsberg att effektiviteten kan förstärkas om reklamen ses tillsammans med andra eller har lajkats av många. Det påverkar också hur troligt det är att personen köper produkten.

– I en tid när det blir svårare och svårare för företag att nå igenom med marknadsföringen är det viktigt att förstå att omgivning och sammanhang påverkar hur troligt det är att vi köper en produkt, säger John Karsberg.

– Idag konsumerar vi ofta reklam via sociala kanaler och sammanhanget blir därför viktigare för marknadschefer att ta hänsyn till. Min erfarenhet är att detta inte görs i tillräcklig utsträckning idag, fortsätter John Karsberg. Vi har också sett att den sociala kontexten inte bara påverkar konsumenter, utan även till exempel investerare och anställda. Det här borde ha en inverkan på hur vi ser på reklam och på marknadschefens roll.

Avhandlingen visar också att fysisk aktivitet påverkar attityden till en annons och ett varumärke. En person som går uppför en trappa istället för att ta rulltrappan, eller som precis har tränat jämfört med ska träna, blir i högre utsträckning positivt inställd till en annons.

– Man kan till exempel tänka sig att det borde bli ännu mer attraktivt att visa reklam på gym, medan vi kanske ska fundera över hur reklam till barn används i nöjesparker eller på lekplatser, säger John Karsberg.

Avhandlingen heter Reception, reception, reception - The Effects of Receiver Context on Advertising Effectiveness och lades fram den åttonde december 2016 på på Handelshögskolan i Stockholm.

För mer information, och exemplar av avhandlingen, vänligen kontakta:


John Karsberg, PhD
Center for Consumer Marketing
Handelshögskolan i Stockholm
john.karsberg@hhs.se
+46 70 461 55 39

SSE