Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Walking the talk?

Majoriteten av de 72 största svenska börsbolagen lever inte upp till sin hållbarhetskommunikation.

Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) på Handelshögskolan i Stockholm, har undersökt de 72 största börsbolagens (Large cap) hållbarhetskommunikation och huruvida företagen implementerar och utvärderar det som de kommunicerar externt.

88 procent av företagen i studien pratar mer om sina ambitioner än om ett faktiskt hållbarhetsarbete. Bara ett av tio företag i studien har mer långsiktiga hållbarhetsmål än år 2016, 56 procent nämner inte hållbarhet i sin övergripande företagsstrategi och bara 11 procent har jämställda styrelser.

- Det är nedslående. Vi vet att långsiktigt hållbarhetsarbete skapar värde för både företag och samhälle. Börsbolagen måste fundera på om de menar allvar eller om de sysslar med greenwashing. Att falskt hållbarhetsarbete kan vara ödesdigert har Volkswagen visat med all tydighet, säger Lin Lerpold, tf professor och chef på Misum på Handelshögskolan.

- Om ett företag har bra CSR-arbete så bör de kommunicera det. Lämna inte scenen till företag som skryter utan att göra något. Då blir hållbarhetsarbete innehållslöst och det är farligt. Folk förlorar tilliten, säger Uta Hönemann, masterstudent på Handelshögskolan och en av studiens författare.


Du hittar studien här: Walking the talk?

Kontaktuppgifter:

Lin Lerpold, tf professor och chef på MISUM
Lin.lerpold@hhs.se
0725-76 99 42

Uta Hönemann
MSc Student, Handelshögskolan i Stockholm
076 206 94 31
40729@student.hhs.se

Elisabet Ålander
0703427227
21797@student.hhs.se