Tradition möter innovation – nytt samarbete ska lyfta svensk fotboll
Den svenska idrottsmodellen bygger på en symbios mellan elit och bredd samt ideellt arbete och medlemsdemokrati. Modellen är och har varit framgångsrik, men det finns utmaningar som hotar dess långsiktiga styrka. Några exempel är vikande ideellt engagemang, behov av nya finansieringslösningar inom både elit och bredd, ökande krav på professionalisering och allt hårdare internationell konkurrens.
För att möta utmaningarna behövs kunskap, men framför allt ett rakt och informerat samtal om hur framtidens svenska idrottsmodell ska se ut. Av det skälet inleder Center for Sports and Business (CSB) och Enable Sverige ett samarbete. Med sina olika bakgrunder och med avstamp i en medveten diskussion om svensk idrotts styrkor och utmaningar, vill parterna bidra både till en kunskapsutveckling och förslag på lösningar.
– Svensk fotboll och idrott står vid ett vägskäl och behöver utveckla en modell där tradition och identitet kan möta krav på ekonomi och professionalisering. Vårt Center for Sports and Business attraherar världsledande forskare och översätter forskning till praktisk nytta på fältet, säger Martin Carlsson-Wall, professor och ansvarig för CSB vid Handelshögskolan i Stockholm.
Stark föreningsdemokrati med Sverige som föregångsland
Samarbetet omfattar bland annat gemensamma utbildningsinitiativ som kombinerar teori och praktik. En annan central del handlar om att tillsammans driva debatt och engagera fler aktörer i det offentliga samtalet om idrottens framtid.
Enable Sverige betonar vikten av föreningsdemokrati och att utveckla idrottens roll i lokalsamhället, samtidigt som klubbar och förbund behöver rustas för framtida krav.
– En robust föreningsdemokrati, lokalt förankrade fotbollsklubbar och en levande arenaatmosfär är hjärtefrågor för Enable Sverige. Vi är övertygade om att Sverige kan bli ett föregångsland med dessa värden i behåll, men en förutsättning är att vi medverkar till ett medvetet medlemsengagemang, ökade ekonomiska resurser och ett bättre kunskapsläge om vad vi behöver göra framöver. Tillsammans med CSB vill vi bidra till att reformera svensk idrott och säkerställa att vi går mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid, säger Filip Lundberg Verendel, Enable Sverige.
Genom att kombinera Enable Sveriges djupa förståelse för fotbollskulturen och CSB:s forskningsdrivna arbetssätt, hoppas parterna kunna bidra till en stark och inkluderande idrottsmodell i Sverige.
För mer information, vänligen kontakta:
Martin Carlsson-Wall
Forskningschef vid Center for Sports and Business
Email: martin.carlsson-wall@hhs.se
Tel: 073-044 09 00
Anders Almgren
Veksamhetsansvarig Enable Sverige
Email: anders.almgren@enablesverige.se
Tel: 070-757 68 99
Om ENABLE Sverige
ENABLE Sverige är sprungna ur fotbollsrörelsen och vill vara en resurs för både fotbollen och dess intressenter. Vårt arbete grundar sig på akademisk eller erfarenhetsbaserad kunskap, med målet att skapa gemensamma värden för de centrala aktörerna runt fotbollen: klubbarna, supportrarna och omgivande lokalsamhälle. I vår arbetsgrupp har vi akademiska examen inom exempelvis statsvetenskap, sociologi och idrottsvetenskap. Vi har även lång erfarenhet från arbete i olika roller i klubbar, supportermiljön, polisen samt i samverkan med andra fotbollsorganisationer och myndigheter. Vi ser oss själva som ett exempel på fotbollens vilja att ta ansvar för att rörelsen ska vara en positiv kraft för alla.
Om Handelshögskolan i Stockholm
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.
Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för.
Presskontakt
Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
Email: ylva.mossing@hhs.se
Telefon: +46 730 97 26 16
Mer information om Handelshögskolan i Stockholm, samt alla våra pressmeddelanden, hittar du på hhs.se.