Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Intresset för entreprenörskap rusar på Handelshögskolan: Fler än 300 bolag genom inkubatorn

Med sina elva nyantagna bolag når SSE Business Lab idag en ny milstolpe: sedan starten har 307 bolag antagits. Av dessa har fler än en tredjedel blivit antagna bara under de senaste fyra åren.

Handelshögskolans startupinkubator grundades 2001 och tidigare i år utnämnde Financial Times dess bolagsportfölj till den mest framstående i Europa. Rankningen pekar specifikt på bolag som Klarna (nummer 25 i antagningsordningen), Fastator (36), Quinyx (41), Budbee (114), och Voi (174) som anledningar till förstaplatsen.

En förvånansvärt stor del av inkubatorns startups har fått stöttning bara de senaste fyra åren: av den totala portföljen på 307 startups har 118 antagits sedan 2020. SSE Business Labs vd, Andreas Johansson, ser en trend där entreprenörskap blir ett mer och mer populärt karriärval efter Handelshögskolan.

– Vi har alltid varit stolta över att alumner från Handelshögskolan tagit sig an viktiga roller i näringslivet och samhället. Nu väljer dessutom allt fler att bli entreprenörer och skapa inflytande på det sättet, vilket är extra glädjande, säger han.

* Siffrorna för 2024 är inte slutgiltiga

Investeraren Pia Engholm, som är ordförande för DHS Venture Partners och sitter i inkubatorns antagningskommitté, menar att det ökade intresset beror på att bredden bland grundarna har ökat de senaste åren.

– Det blir mycket enklare att föreställa sig ett liv som entreprenör när det finns förebilder. Just därför är mångfaldsarbetet som SSE Business Lab gör särskilt viktigt, säger hon.

SSE Business Lab har bland annat kriterier för mångfald vid antagning och hjälper sina startups att rekrytera jämställt. Sedan 2020 har mer än två tredjedelar av de antagna bolagen haft åtminstone en kvinnlig medgrundare.

Många bolag inom AI

Bland de nyantagna bolagen finns många affärsidéer grundade i AI-teknik, och även dessa kan hitta förebilder bland inkubatorns tidigare startups. AI-bolaget Leya, som grundades på SSE Business Lab bara förra sommaren, värderades i sin senaste kapitalrunda till över en halv miljard kronor.

Tidigare King-medgrundaren Sebastian Knutsson är ordförande i SSE Business Labs antagningskommitté och gläds åt att Handelshögskolans entreprenörer ser teknikens möjligheter.

– Det är slående hur bra bolagen från Handels är på att använda tech till sin fördel. När det gäller AI förstår de både tekniken och hur man bygger ett affärscase runt den, säger han.

Precis som de andra bolagen som säkrat en plats på SSE Business Lab får de elva nya bolagen nu tillgång till kraftfull stöttning. Utöver att bli en del av den kreativa miljön bland inkubatorns övriga startups kommer de nya bolagen bland annat få coachning från erfarna entreprenörer och affärsledare, samt tillgång till värdefulla partnererbjudanden. De kan även utnyttja SSE Business Labs betydande nätverk av alumner, affärsänglar, och investeringsbolag.

Här är bolagen som antagits till SSE Business Labs program:

Incubate:

Aprello: Snabbt, enkelt och flexibelt årsredovisningsprogram för småföretagare och redovisningsbyråer.

Daifin: Kortsiktig finansieringslösning som gör det möjligt för små och medelstora företag utan tillgång till handelskredit att skaffa varor, sälja dem, och betala tillbaka vid ett senare tillfälle.

Mai: AI-assistent som gör det smidigare för privatpersoner och varumärken att sälja kläder på återförsäljningsmarknaden.

Normain: AI-plattform som hjälper konsultbolag bli mer skalbara genom att automatisera tidskrävande uppgifter.

Activate:

BetterOdds: Produkt som använder AI för att ge ledare bättre insikter och underlag för att fatta välgrundade beslut i komplexa situationer.

Closar AI: Produkt som ökar precisionen inom sjukvården med hjälp av data från wearable tech.

Floccs: Datadriven marknadsplatsplattform som skräddarsyr handel och nätverkande bland hästägare.

Klimra: En app som automatiskt ger dig rättvis och enkel kompensation för försenade tågresor.

Kvantab Analys: Verktyg som kombinerar djupgående politisk kunskap och moderna metoder för att möjliggöra nästa generation av public affairs.

Property Mind: Produkt som använder AI för att strukturera bostadsdata och leverera skräddarsydda datatjänster till branschaktörer.

Relivo: Innovativ pulvernäringsdryck som gör det enkelt för användare att täcka sitt dagliga näringsintag.