Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan

Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.

Positiv bild men låg kännedom

Den generella uppfattningen om Sverige är positiv eller neutral, men kännedomen om Sverige och svenska varumärken är låg. En av fyra deltagare i undersökningen kan namnge svenska företag och då framför allt Ikea och Volvo.​ På frågan om man känner till svenska företags närvaro i Japan uppger en majoritet (65%) att de var ovetande om det eller svarar vet ej på frågan.

Läs mer i SI (Svenska institutet)

 

Expo 2025 i Osaka erbjuder en möjlighet att stärka bilden av Sverige i Japan.

SI har intervjuat tre experter – Cecilia Ekholm, Patrik Ström och Åsa Malmström Rognes – för att få deras insikter kopplade till SI:s rapport om Sverigebilden i Japan inför världsutställningen.

Länk till intervjuerna

 

 

 

 

 

EIJS