Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Ny rapport: om konsumenters möjlighet att välja hållbara investeringar

Rapporten, som bland annat efterlyser trovärdiga miljömärkningar av fonder för att underlätta för konsumenter, är författad av forskarna Jonas Nilsson och Joakim Sandberg (affilierad till Misum).

 

- Det händer mycket på området just nu, så det var en spännande rapport att jobba med, säger Misums Joakim Sandberg. Många fondbolag tar fram hållbarhetsinriktade alternativ och allt fler konsumenter visar  intresse för produkterna. Samtidigt blir det tydligt att det finns betydande oklarheter kring vad en hållbar investering egentligen är. Här menar vi att konsumenterna måste ges mer stöd, exempelvis genom externa miljömärkningar eller kanske utbildningsinsatser för dem som är intresserade. Vi menar samtidigt att fondbolagen har ett ansvar att erbjuda produkter med verklig miljönytta och som är lätta att förstå.

Från Konsumentverkets hemsida:

"Utbudet av så kallade hållbara investeringar, alltså fonder som arbetar med hållbarhetsfrågor, har ökat lavinartat under de senaste 10 åren. Enligt vissa beräkningar uppgår svenska placeringar med en hållbar inriktning till cirka 7–10 biljoner kronor. Ur ett konsumentperspektiv är denna utveckling förstås lovande. Samtidigt innebär ökningen av hållbara investeringar flera utmaningar för de flesta konsumenter, exempelvis mötet med en stor mängd komplex information och svårigheten att uppskatta de konkreta hållbarhetsutfallen."

Ladda ner rapporten här.

Misum