Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Sara Rosengren tilldelas Partnerprogrammets Forskarpris 2014

Sara Rosengren tilldelades Partnerprogrammets Forskarpris 2014 vid Handelshögskolan i Stockholm den 19 november. Priset är ett bidrag på 100 000 kr från Handelshögskolans Partnerföretag och delades ut av Carl-Johan Bonnier, styrelseordförande för Bonnier AB, i samband med den årliga Partnerstämman.

Årets pristagare Sara Rosengren är känd för sina utmärkta akademiska meriter och sitt starka engagemang för både forskning och undervisning. Sara Rosengrens forskning har publicerats i ledande internationella vetenskapliga tidskrifter, såsom Journal of Advertising och Journal of Advertising Research och har även genererat en betydande mängd citat från andra forskare.

Partnerprogrammets Forskarpris instiftades 2003 för att ytterligare främja forskningen vid Handelshögskolan i Stockholm. Priset tilldelas en lovande forskare som antingen är allmänt framgångsrik på sitt område eller som har producerat ett arbete som bidragit till kunskapsutvecklingen inom sin disciplin.

Sara Rosengren är docent vid Handelshögskolan i Stockholm och styrelseledamot i European Advertising Academy. Hennes forskning visar att marknadsföring påverkar företagens framgång inte bara bland kunderna, utan också bland de anställda och investerare.

−    Företag måste räkna hem mer än bara varumärke och försäljningseffekter för att dra full nytta av sina reklaminvesteringar, säger Sara Rosengren.

Den svenska Volvo-kampanjen med Zlatan skulle kunna användas för att illustrera detta. Förutom att få konsumenterna intresserade, har det lett till en intern boost och nytt intresse för Volvo bland viktiga intressenter som samarbetspartners och media.

−    Vår reklamforskning bidrar till att förklara varför och hur populär reklam som Volvos Zlatan-kampanj skapar långsiktig affärsnytta, säger Sara Rosengren.

Näringslivet möts på Handelshögskolan
Styrelseordförande och verkställande direktörer för Handelshögskolans cirka 100 partnerföretag samlas årligen på Partnerstämman.

−    Partnerstämman är en del i Handelshögskolans täta och nära dialog med näringslivet. Det är ett ömsesidigt utbyte med syfte att driva utvecklingen framåt, säger rektor Lars Strannegård.

För mer information, kontakta:

Sara Rosengren
Associate Professor, Stockholm School of Economics
Sara.rosengren@hhs.se, 070-497 00 40

Timothy Walentynowicz
Manager Corporate and Donor Relations, Stockholm School of Economics
Timothy.Walentynowicz@hhs.se, 076-213 67 38

Se vilka företag som ingår i Handelshögskolans partnerprogram.

SSE