Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Olof Svanberg är Årets Affärskreatör 2014

Igår kväll utsågs Årets Affärskreatör 2014. Tio unga entreprenörer tävlade om en studieplats vid Handelshögskolan i Stockholm. Vinnare blev 19-åriga Olof Svanberg från Nora utanför Örebro.

Olof Svanberg är den fjärde personen någonsin att vinna en studieplats vid Handelshögskolan i Stockholm. ​

 ​
−Det här är otroligt kul! Jag har drömt om det här så länge och var orolig att juryn under den korta presentationen inte skulle hinna se mig som jag är. Jag tror att jag vann för att jag verkligen älskar entreprenörskap, säger Olof Svanberg direkt efter prisutdelningen. ​​​

Förutom en studieplats på Handelshögskolan får Olof ett unikt mentorskap med Anna Frisk, grundare och ägare av Profylaxgruppen. I år får vinnaren även ta del av ett skräddarsytt entreprenörsprogram vid Handelshögskolan. Programmet innehåller exklusiva fördelar såsom internships på framgångsrika företag, löpande rådgivning samt tillgång till kunskapsutvecklande- och nätverksbyggande träffar. Programmet är framtaget tillsammans med SSE Business Lab och är tänkt att ge vinnaren stöd och utveckling i sitt entreprenörskap under studietiden.

Olof Svanberg har startat och driver företaget SocialWebGroup som är en framgångsrik design- och webbyrå i Örebro som med stort engagemang och kreativitet hjälper bolag med deras digitala kommunikation.
Syftet med tävlingen Årets Affärskreatörer är att locka fler entreprenörer att söka till Handelshögskolan i Stockholm, samt att bredda rekryteringen och nå ut till fler talangfulla unga vuxna runt om i landet. Genom tävlingen har deltagarna chansen att genom kreativa idéer, visioner och resultat kandidera till utmärkelsen och en studieplats på Handelshögskolan. Betygskraven måste uppfyllas men det är inte högsta betyg som avgör.
Juryn som utsåg Årets Affärskreatör bestod av tio meriterade alumner från Handelshögskolan. Tillsammans har de lyssnat till finalisternas presentationer där de unga talangerna endast har totalt tio minuter på sig att övertyga juryn om varför just de ska vinna. 
Motiveringen löd:
Årets Affärskreatör 2014 uppvisar ett driv som imponerar och det är omöjligt att inte fångas av personens inspirerande kraft. Personen utstrålar någonting som närmast kan beskrivas som en kärlek till entreprenörskap och uppbär samtidigt kompletta personlighetsdrag för att kunna lyckas i sitt företagande. En viktig förklaring till personens redan framgångsrika entreprenörskap grundas i förmågan att para upp sig med andra som kompletterar. Årets Affärskreatör kommer att bli en fantastisk ambassadör för Handelshögskolan i Stockholm.
För ytterligare information, kontakta gärna:
Hanna Flodmark, Kommunikationschef vid Handelshögskolan i Stockholm
tel. 070-689 90 15 eller e-post: hanna.flodmark@hhs.se
Om Årets Affärskreatör

Urvalet av kandidater genomfördes av Handelshögskolan i Stockholm. Därefter fick allmänheten rösta på sin favoritkandidat till titeln ”Årets Affärskreatör 2014” via www.aretsaffarskreator.se. De tio ansökande som fick flest röster gick vidare till finalen, som ägde rum igår kväll 13 mars, då slutligen en jury utsåg vinnaren. Juryn bestod av: Helene Willberg, KPMG, Anna Frisk, Profylaxgruppen, Anna Nyberg, Handelshögskolan i Stockholm, Ingrid Bojner, IFL Executive Education vid Handelshögskolan i Stockholm, Henrik Ekelund, BTS Group, Karin Pilsäter, TCO, Michael Storåkers, Bukowskis, Mattias Hansson, Abba the Museum, Agneta Dreber, Sveriges Radio och juryns ordförande Günther Mårder, NordNet

SSE