Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Stora skillnader när kvinnliga och manliga handelsstudenter väljer bransch

Den senaste arbetsgivarundersökningen bland Handelshögskolan i Stockholms studenter visar på flera tydliga skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter bland annat när det gäller att välja bransch efter studierna. 

Några skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter

  • Finansbranschen lockar 56 % av de manliga studenterna, men bara 32 % av de kvinnliga.
  • 44 % av de kvinnliga studenterna vill jobba med marknadsföring, men bara 17 % av de manliga.
  • 38 % av de kvinnliga studenterna vill jobba med handel, men bara 23 % av de manliga.
  • Media lockar 27 % av de kvinnliga studenterna, men bara 15 % av de manliga.
  • IT/Telecom lockar 28 % av de manliga studenterna, men bara 8 % av de kvinnliga.


− Den intressanta frågan är varför vi finner dessa skillnader. Till viss del handlar det om hur arbetsgivare agerar och jobbar med köns- och mångfaldsfrågor i sin organisation, säger Richard Wahlund, professor vid Handelshögskolan.

En allmän rekommendation från Richard Wahlund för att locka studenter är att skapa en relation till studenter tidigare i deras utbildning, redan under de första veckorna. De arbetsgivare som gjort det är de som lyckas bäst med att vara attraktiva bland studenterna.

Samtidigt som undersökningen visar på flera tydliga skillnader mellan könen, toppar konsultbranschen bland nästan alla studenter, oavsett kön och utbildningsnivå.

Även om konsultföretag som McKinsey och Boston Consulting Group liksom tidigare år hamnar i topp finns ett påtagligt ökat intresse för digitala medie-/konsumentvaruföretag såsom Google, Spotify och Apple, parallellt med att intresset för finansföretag såsom Goldman Sachs, Morgan Stanley och JP Morgan minskar bland studenterna, dock inte för branschen som sådan.

De fem populäraste arbetsgivarna bland studenterna vid Handelshögskolan i Stockholm

  1. (1) McKinsey & Company
  2. (2) The Boston Consulting Group 
  3. (3) Google
  4. (4) H&M Hennes & Mauritz 
  5. (6) Bain & Company

Siffrorna i parentes visar 2013 års placering.

För femtonde året i rad är det McKinsey & Company, ett av Handelshögskolans partnerföretag, som toppar listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.

− Konsultföretagen arbetar mycket målmedvetet för att tidigt i utbildningen skapa en relation till studenter och göra dem uppmärksamma på möjliga karriärvägar, vilket lönar sig. Konsultbranschen är samtidigt en genomgångsbransch mer än andra branscher, genom vilken många avser att söka sig vidare till arbetsgivare i andra branscher, säger Richard Wahlund.

Om Imagebarometern

Handelshögskolans Imagebarometer är en årlig undersökning bland skolans studenter som sedan 1990 mäter och analyserar attraktiviteten hos olika arbetsgivare, branscher och länder, önskemål om anställnings- och arbetsformer samt intresset för eget företagande. Undersökningen genomförs exklusivt för Handelshögskolans partnerföretag av professor Richard Wahlund.

Vid publicering av information som rör Imagebarometern ska Handelshögskolan i Stockholm anges som källa.

För mer information, kontakta gärna:


Professor Richard Wahlund
Familjen Bonniers professur i företagsekonomi med inriktning på media
Handelshögskolan i Stockholm
Telefon: +46-8-736 95 80
E-post: richard.wahlund@hhs.se

Katarina Hägg
Director of External Relations
Handelshögskolan i Stockholm
Telefon: +46-703-39 93 41
E-post: katarina.hagg@hhs.se

SSE