Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Succé för Handelshögskolans 24-timmars-crowdfunding

Handelshögskolans crowdfunding-kampanj under 24 timmar överträffade alla förväntningar och genererade mer än dubbelt så mycket som det uppsatta målet. När kampanjen stängde hade över 2 miljoner kronor kommit in genom crowdfunding från alumner, studenter, fakultet, anställda och vänner. 

Kampanjen Rally for SSE! är den första crowdfunding som arrangerats av ett lärosäte i Sverige. Donationerna gjordes genom Handelshögskolans FundedByMe-plattform och engagerade mer än 400 bidragsgivare i åldern 19-80 år.

− Vi är överväldigade och tacksamma över det fantastiska stöd vi fått genom denna kampanj. Det fina resultatet och det stora engagemanget från en sådan bred grupp av bidragsgivare tyder på ett paradigmskifte i Sverige när det gäller crowdfunding av det här slaget, säger Katarina Hägg, ansvarig för externa relationer vid Handelshögskolan i Stockholm.

Mediangåvan till Rally for SSE! var 99 kr och hela 28 % av de som donerade är studenter vid Handelshögskolan. Alumnerna utgjorde den största delen av de som donerade.

− Målet med kampanjen Rally for SSE! var inte totalsumman i sig utan att engagera alla i Handelshögskolans närhet. Att så många studenter visat sitt stöd och donerat visar att vi lyckades engagera hela vårt nätverk i vår satsning på entreprenörskap, säger Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm.

Genom Rally for SSE! sökte Handelshögskolan stöd för att kunna fortsätta att locka de bästa studenterna, rekrytera forskare i världsklass och för att hålla högsta kvalitet på både undervisning och forskning. För Handelshögskolan är detta stöd extra viktigt eftersom högskolan är beroende av privata bidrag och donationer.

Alla bidrag som kommit in via Rally for SSE! kommer att fördelas mellan olika projekt som syftar till att vidareutveckla Handelshögskolans entreprenörsfokus.

− Entreprenörskap är ett viktigt område där våra alumner och studenter kan använda sina kunskaper och färdigheter från sin tid hos oss till att utveckla innovativa strategier för att svara upp mot några av samtidens största utmaningar, både inom affärslivet och världen i stort, säger Lars Strannegård.

Under kampanjdygnet delades fina priser ut till de som bidragit. Priserna kom från sponsorer som till exempel IKEA, SAS, H&M, Åhléns, Electrolux, Spotify med flera.

Vill du veta mer om Rally for SSE? Besök www.hhs.se/rallyforsse

SSE