Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Informella nätverk ökar innovationskraften

Organisationer som använder sig av informella nätverk drar fördel av såväl ökad innovationskraft som bättre tillgång till kunskap och samarbetspartners. Det visar en ny rapport från Handelshögskolan under ledning av professor Robin Teigland.

Den nya rapporten Anslut ditt nätverk - Det informella nätverkets roll för kunskapsdelning och innovation är den andra rapporten i det treåriga forskningsprojektet The Internet and its Direct and Indirect Effects on Innovation and the Swedish Economy under ledning av professor Robin Teigland vid Handelshögskolan i Stockholm.  

Forskningsprojektet undersöker vilken roll nätverk spelar i entreprenörskap, kunskapsdelning och stöd mellan individer. Rapporten visar kopplingen mellan informella nätverk och företagets prestationer. 

Några av de viktigaste resultaten i rapporten: 

  • Stora mängder värdefull kunskap rör sig genom företagens ekosystem, även hos konkurrenter, på grund av möjligheterna till informella nätverk.
     
  • Internet har genom sin grundläggande peer-to-peer-struktur en stark inverkan på utvecklingen och förekomsten av informella nätverk, vilket ökar möjligheterna till all slags horisontell kommunikation och gränsöverskridande kontakter, även mellan anställda i konkurrerande företag. 

  •  Det finns goda indikationer på att välutvecklade informella nätverk kan vara en betydelsefull konkurrensfördel, både för företag och regioner. 

Projektet The Internet and its Direct and Indirect Effects on Innovation and the Swedish Economy finansieras av Internetstiftelsen i Sverige, IIS. Projektet har tidigare publicerat rapporten Chasing the Tale of the Unicorn – A study of Stockholm’s misty meadows, som undersökte orsakerna bakom den nuvarande ”gasell”-företagssuccén i Sverige och Stockholm. I början av 2018 kommer projektet också att publicera boken, The Rise and Development of FinTech: Accounts of Disruption from Sweden and Beyond, genom Routledge Publishing.

Presskontakt på Handelshögskolan för denna rapport:
Michal Gromek, doktorand som forskar om Crowdfunding och FinTech,
Email: michal.gromek@phdstudent.hhs.se

Presskontakt på Internetstiftelsen i Sverige, IIS, för denna rapport:
Clara Fröberg, Head of PR
Tel: +4672-003 29 91
E-mail: clara.froberg@iis.se