Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Sara Rosengren utsedd till ny professor på Handelshögskolan i Stockholm

Sara Rosengren har idag av styrelsen vid Handelshögskolan i Stockholm utsetts till professor i företagsekonomi, särskilt marknadsföring.

Sara Rosengren är en välrenommerad forskare inom marknadsföring och detaljhandel. Hennes forskning handlar om hur människor reagerar på olika typer av marknadsföringsaktiviteter, såsom exempelvis reklamkampanjer, introduktion av e-handel eller förändringar i pris. Mest känd är hon för sin forskning om reklamkapital.

- Jag är glad och stolt över att ha utsetts till professor vid Handelshögskolan, säger Sara Rosengren. "Inte minst eftersom dagens höga förändringstakt gör att behovet av forskning om kundbeteenden blir allt större."

Sara Rosengren är en mycket uppskattad lärare och medförfattare till flera läroböcker, däribland Marketing (Oxford University Press) och Optimal marknadskommunikation (Liber). 2016 utsågs hon till årets lärare av Handelshögskolans studenter.

- Vi är väldigt glada över Sara Rosengrens utnämning. Hon har ett mycket högt anseende inom marknadsföringsområdet, både nationellt och internationellt. Genom utnämningen kommer vi att kunna stärka forskningen på Center for Retailing, säger Lars Strannegård, Rektor vid Handelshögskolan.

Sara Rosengren disputerade 2008 och har sedan 2014 varit verksam som forskningschef vid Handelshögskolans Center for Retailing. Hon är styrelsemedlem i Stockholm School of Economics Insitute for Research (SIR) och European Advertising Academy. 2016 rankades Rosengren som en av Sveriges supertalanger och visionärer av Veckans Affärer.

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Rosengren
Professor vid institutionen för marknadsföring och strategi,
Handelshögskolan i Stockholm
sara.rosengren@hhs.se
+46-8-736 9567

Jonas Weschke
Communications Manager
Handelshögskolan i Stockholm
jonas.weschke@hhs.se
+46 70 555 81 69