Årets bästa Global Challenges-projekt
Studentprojektet AI-utmaningen vann utmärkelsen Årets bästa Global Challenges-projekt. Genom att lansera onlinekursen ”The elements of AI” och skapa #aiutmaningen har första steget mot målet att utbilda 1% av Sveriges befolkning i AI tagits. 27 av Handelshögskolans partnerföretag att redan antagit utmaningen och låtit sina anställda ta kursen.
- Att vinna är otroligt kul och vi är stolta över att vårt hårda arbete i projektet betalade sig. Men i slutändan är den allra största vinsten känslan av att vi faktiskt gjort skillnad och bidragit till att förändra samhället på ett bra sätt, säger Olivia Lemmel, en av studenterna bakom AI-utmaningen.
Sammanlagt presenterades 42 projekt. På Global Challenges Expo delades även publikens pris ut, vinnare i den kategorin var The SF(A)I Revolution: ett projekt som undersöker potentiell impact av att införa AI i SFI (Svenska för invandrare-kurser). Ytterligare två diplom delades ut: SF(A)I Revolution vann även hederspris inom globala hållbarhetsmålen och multipla risker, hederspris för bästa projekt i kategorin sociala utmaningar gick till projektet Tobiasregistret och hederspris för bästa projekt i kategorin miljöutmaningar gick till Envi Capital och Sustenda.
The following SSE Corporate Partners have accepted the #aiutmaningen
Accenture | Deloitte | Nordea |
Adlibris | EQT | Näringsdepartementet |
Ahlsell | Ernst & Young | PwC |
Altor | Goldman Sachs | Sandvik |
Astra Zeneca | H&M | SAS |
Atlas Copco | ICA | SEB |
Bonnier | Industrivärden | Stora Enso |
Bonnier Broadcasting | Investor | Systembolaget |
Bonnier News | KPMG | Telia |
Bonnier Ventures | Mannheimer Swartling | Vattenfall |
Boston Consulting Group | McKinsey | Öhman Fonder |
Brummer & Partners |