Högteknologiska butiker och mobilanvändning får kunder att handla mer
Generellt fungerar olika tekniker på olika sätt, men gemensamt är att det finns stora möjligheter att påverka vad kunden ser i butiken, hur den upplever butiken, och i slutändan hur mycket pengar en kund spenderar under en shoppingtur. Vissa tekniker, som till exempel butiksmusik, finns till för att skapa en skön butiksmiljö som passar både kunden och butiken. Doftmaskiner hjälper kunden att uppmärksamma delar av sortimentet och interaktiva inspirationskiosker och augmented reality-lösningar är exempel på andra lösningar som finns för att kunden ska kunna bli inspirerad i butiken.
– Det som har varit roligt med forskningsprojekten i avhandlingen är att de involverat studier i riktiga butiker och i nära samarbete med branschen. Svenska detaljhandlare ligger ofta i framkant internationellt när det gäller att testa nya typer av teknologiska lösningar, så vi har fått till riktigt spännande diskussioner och en bra balans mellan det akademiska och det praktiskt relevanta i forkningsstudierna, säger Carl-Philip Ahlbom.
Carl-Philip Ahlboms avhandling visar bland annat att en av de teknologiska apparater som påverkar shoppingbeteendet allra mest är den vi tar med oss in i butiken själva – våra mobiltelefoner. När kunderna fokuserar på sina skärmar snarare än att titta på produkterna i butikerna skulle man kunna tro att mobiler får kunder att köpa mindre i butiken. Carl-Philip Ahlboms forskning visar på en starkt motsatt effekt. Kunder som använder mobilen när de är ute och handlar mat ökar sina snittköp, i snitt runt hela 40% jämfört med kunder som låter mobilen ligga i fickan.
– Eftersom vi observerade kunders shoppingturer med så kallad eye tracking-utrustning, ett slags glasögon som spelar in exakt vad kunder tittar på när de handlar, kunde vi förstå varför. Kunder som fokuserar på telefonen saktar ner, man bryter helt enkelt sitt vanemönster i butiken. Och när kunder har saktat ner börjar de titta på fler produkter och röra sig runt i butiken i större utsträckning, säger Carl-Philip Ahbom.
Mobilanvändandet leder till att kunden ser en större del av sortimentet och väljer att passa på att köpa fler produkter som de blir påminda om, eller inspirerade till, att köpa. Från butikens sida gäller det alltså att uppmuntra mobilanvändande om man vill driva försäljning. För kunden gäller det att låta mobilen ligga kvar i byxfickan om den vill hålla hårt i plånboken.
För mer information, kontakta gärna:
Carl-Philip Ahlbom, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, Center for Retailing
E-post: carl-philip.ahlbom@hhs.se
Telefon: 076-318 30 40 alt. +44 (0) 755 209 0663