Influencers viktiga i coronakommunikation
En viktig del i kampen mot COVID-19 går ut på att få ut information om regeringens riktlinjer och förordningar till befolkningen så snabbt och effektivt som möjligt. Eftersom både kanalval och nyhetskonsumtion varierar mycket mellan olika sociala grupper och åldersgrupper så behöver man använda alla verktyg i verktygslådan om man vill nå ut till alla i samhället. Ett av de verktyg man bör använda mer är influencers, menar Jonas Colliander, vars forskning granskar några av de mäktigaste personerna i sociala medier.
– Idag har influencers inte bara enorm räckvidd utan också en mycket speciell relation till sina följare som regeringen kanske saknar, säger Jonas Colliander.
Mer benägna att följa influencers råd
Influencers är redan en erkänd maktfaktor inom marknadsföring. Deras styrka är baserad på den relation de byggt med sina följare över tid. Vi får följa med bakom kulisserna i deras liv, vi får en insyn i deras hem, deras vanor och deras vänskaper. Detta skapar en illusion av vänskap mellan influencers och deras följare.
– Rekommendationer och råd från influencers ses därför som att de kommer från vänner snarare än från en mediepersonlighet eller regeringskällor. Det betyder att deras råd ofta tas på större allvar och människor är mer benägna att agera utefter dessa råd, förklarar Jonas Colliander.
Det kan vara praktiskt under coronakrisen. Till skillnad från många andra länder har Sverige hittills valt att inte stänga ner hela samhället, men har utfärdat begränsningar och rekommendationer för att öka den sociala distanseringen. Därför är det ännu viktigare för regeringen att nå ut till alla samhällsnivåer.
Sociala medier som nyhetsmedium
Trender pekar på att fler och fler människor konsumerar nyheter via digitala plattformar eller på sociala medier. Cirka hälften av Sveriges befolkning följer en eller flera bloggar, 74 procent använder Facebook och 61 procent använder Instagram. Det mesta av kommunikationen sker i slutna rum – antingen i privata meddelanden eller i Facebook-grupper.
– Regeringen har inte varit så snabb på att använda kraften i sociala medier för att få ut sitt budskap. Oavsett om de gör en samlad insats eller inte, så kommer människor att använda sociala medier för att dela information såväl som rykten och desinformation.
Med det finns en enskild politiker som sticker ut, säger Colliander. Den svenska socialministern, Ardalan Shekarabi, kontaktade mode- och skönhetsinfluencern Angelica Blick och bad henne intervjua honom på sina plattformar. Hon bad sina 1,1 miljoner Instagramföljare att skicka in sina frågor.
– Det här inte det jag brukar lägga upp, men jag tycker man har ett ansvar som offentlig person och kan man hjälpa till att sprida saker som är viktiga, så tycker jag man ska göra det, sa Blick till journalisten Emmanuel Karlsten.
Shekarabi sa att han har varit i kontakt med ett antal andra influencers. Intervjun var inte ett samordnat regeringsinitiativ, men regeringen har öronmärkt 75 miljoner kronor för kommunikationsinsatser.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har fått i uppdrag att samordna arbetet för att se till att regeringens information om COVID-19-utbrottet når ut till så många som möjligt och så effektivt som möjligt.