Studentinitiativ vill bidra till en bättre värld för barn
Den som har barn i skolåldern är nog välbekant försäljning av både förbrukningsvaror och mer eller mindre onödiga produkter för att få ihop till klassresan eller idrottslagets aktiviteter. Försäljningen kan ofta vara både tråkig, tidskrävande och krånglig, menar Klas Andersson, en av fyra studenter på Handelshögskolan i Stockholm, som nyligen lanserat sajten Välförtjänt.
Istället för att sälja vanliga produkter som vi kanske inte egentligen behöver så erbjuder Välförtjänt istället möjligheten att sälja välgörenhetspaket med fokus på barn, där köparen stöttar en av tre väletablerade välgörenhetsorganisationer: Barnfonden, Plan International eller Läkare utan gränser. De tre paketen som köparna kan välja på investerar i barns möjligheter till sport och lek, stöttar flickors utbildning och betalar för vaccinationer mot några av världens mest smittsamma sjukdomar.
Roligare att hjälpa andra
– Försäljningsprojekt är ofta rätt tråkiga för barn. När de får känna att de bidrar till något, särskilt när det handlar om att hjälpa andra barn och ge dem ett bättre liv, blir det roligare. Sen har vi på sikt tänkt bygga in tävlingsmoment där man kan tävla mot andra skolor, föreningar eller inom laget eller klassen, säger Klas Andersson.
För de vuxna är fördelarna minst lika stora. Utan en fysisk produkt behöver ansvariga vuxna inte hantera något lager, hålla koll på hur mycket var och en sålt, och vilka kunder som ska ha vilka varor. Dessutom behöver barnen bara besöka potentiella köpare en gång – något som kan kännas extra bra under coronatider.
– Det blir minimalt med arbete för kontaktpersonen. Vårt övergripande syfte är att samla in så mycket pengar som möjligt till välgörenhet och att varje krona ska göra största möjliga skillnad för utsatta barn. Samtidigt står vi för allt det administrativa, säger Klas Andersson.
Hoppas på julruschen
Idén till Välförtjänt är inte hans egen, förklarar Klas. Han fick idén av en bekant som insett att han aldrig skulle omsätta idén i verklighet. Med varm hand lämnade han över idén till Klas. Tillsammans med kurskompisarna Joel Klefbom Ridderstråle och Astrid Olsson och förstaårsstudenten Jacob Persson har han sedan augusti jobbat med att ta fram koncept, jobba fram avtal med samarbetsorganisationerna och ta fram säljmaterial.
Tjänsten lanserades i slutet av oktober och Klas och hans medgrundare hoppas kunna ha de första kunderna igång lagom till julruschen.