Ny internationell databas synliggör kvinnliga experter inom idrott
Trots omfattande erfarenheter och värdefulla insikter är kvinnor inom idrotten ofta underrepresenterade på scener och paneler runt om i världen. Med detta i åtanke lanserar initiativet Collective Visibility nu en digital plattform med över 560 kvinnliga experter inom idrott, som ska underlätta för konferensarrangörer och medier att hitta kvinnor att bjuda in.
Plattformen är ett samarbete mellan Collective Visibility och Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm. Med profiler i 70 länder och över 57 språk tacklar plattformen problemet med den bristande mångfalden i idrottens diskussioner och beslut.
– Jag startade denna rörelse tillsammans med nio kvinnor i mitt nätverk. Idag är vi hundratals med den gemensamma målsättningen att se till att kvinnor inte längre saknas i samtal om idrotten, säger Vanessa Åsell Tsuruga, grundare av Collective Visibility.
Den nya plattformen gör det enkelt för arrangörer att söka kvinnliga talare baserat på språk, expertisområde och yrkesroll. Oavsett om man söker en idrottsjurist som talar spanska eller en expert på mångfald i Östasien, ger plattformen tillgång till kvalificerade talare som kan tillföra nya perspektiv och ökad mångfald.
– Vi vill tillsammans skapa en resurs som hjälper till att lyfta kvinnors röster globalt. Det är vårt bidrag till en mer jämställd idrottsvärld, och vi förväntar oss att vår resurs blir ett naturligt verktyg för arrangörer över hela världen, säger Martin Carlsson-Wall, forskningschef för Center for Sports and Business.
Enkelt ta in kvinnliga perspektiv
Med sökbara profiler som innehåller information om tidigare talarteman, yrkesbakgrund och affilieringar är databasen utformad för att vara en inkluderande lösning för att stärka kvinnors synlighet i talarsammanhang. Detaljerade profiler gör det möjligt för arrangörer att hitta talare för olika roller, från keynotes till moderatorer.
Collective Visibility skapar därmed en brygga mellan kvinnliga experter och plattformar där idrottsrelaterade beslut fattas. Denna databas fungerar också som en uppmaning till arrangörer att inkludera kvinnliga perspektiv.
– Vi vill göra det enkelt för arrangörer att ta in kvinnors perspektiv och visa att kvinnors röster är lika naturliga i idrottens diskussioner som någon annans, tillägger Vanessa Åsell Tsuruga.
För att söka efter experter i databasen, besök Collective Visibilitys hemsida. För att ansluta dig till databasen eller för att stödja rörelsen, besök eller följ Collective Visibility på LinkedIn.
För mer information, vänligen kontakta:
Martin Carlsson-Wall
Forskningschef, Center for Sports and Business
Tel: 0730 44 09 00
Email: martin.carlsson-wall@hhs.se
Vanessa Åsell Tsuruga
Grundare av Collective Visibility
Tel: +81 70 4460 8914
Email: vanessa.aselltsuruga@gmail.com
Anna Laurell Nash
Verksamhetschef, Center for Sports and Business
Tel: 0762 341 668
Email: Anna.Laurell.Nash@hhs.se
Om Handelshögskolan i Stockholm
Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.
Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för.
Presskontakt
Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
Email: ylva.mossing@hhs.se
Telefon: +46 730 97 26 16
Mer information om Handelshögskolan i Stockholm, samt alla våra pressmeddelanden, hittar du på hhs.se.