Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Thursday October 12

09:30-10:30 Parallell session E

  • Hur kan ett konstnärligt perspektiv bidra till att förstå ett komplext samhällsfenomen? Hur kan konstnärlig forskning vara kunskapsgenererande?

    Place: 336
    Moderator
    : Cecilia Parsberg (Karlstad University)

    Seminariet kopplas till gestaltningen ”Tiggandets kör och Givandets kör”, som visas i stora entrén till SSE, och utgör kapitel 7 i doktorsavhandlingen i Fri konst ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige; en undersökning av tiggandet och givandets bilder 2011-2016”. Jag kommer att visa den forskningsmetodologi som användes; både traditionella och konstnärliga metoder men där det gemensamma var att utgå från inre och yttre bilder där affekter och sinnliga upplevelser är den röda tråden. Jag kommer också prata om konstnärlig forskning och dess betydelse. 

  • Proaktiv undervisning - hur kan vi stödja studenters lärande på bästa sätt?

    Place: 342
    Participants: Sofia Isberg (Umeå University), Dan Frost (Umeå University), Jacob Färnert (SFS), Helen Holmgren, Högskolan Väst, Arne Sjöblom, Uppsala universitet.

    Vi vill utbilda kreativa, innovativa och modiga studenter, som kan göra skillnad men gör vi det? Eller gör vi som vi alltid gjort? Företagsekonomi ses som ett samhällsviktigt ämne och det har därför betydelse inte bara att vi lär ut ämnet utan också hur. Hur gör vi utbildningen attraktiv, innovativ och relevant för näringsliv, organisationer och samhälle? 

    I denna session och paneldebatt fokuserar vi på hur vi kan skapa variation i undervisning och lärandeaktiviteter.  Under sessionen granskar vi vår egen praktik genom interaktiva inslag där panelen tillsammans med deltagarna diskuterar det som kan upplevas som normer kring undervisning och läraktiviteter i ämnet företagsekonomi - nu släpper vi “gnället” och inspereras tillsammans i vår lärarroll. 

    Sessionen är en del av den av styrelsen nystartade pedagogiska kompetensutvecklingen för FEKIS medlemmar. Vi hoppas att deltagarna ska få med sig lust och mod att skapa variation i undervisning.

  • The contradiction of the collective commitments to climate change and increasing greenhouse gas emissions

    Place: 320
    Participants: Daniel Nyberg (The University of Queensland Business School), Friederike Döbbe (Stockholm School of Economics) and John Murray (Lund University)

    In this presentation session, we have included three presentations that individually, and together, explain the tension between on the one hand escalating climate change catastrophes and, on the other hand, the continued expansion of fossil fuel extraction and consumption. The presentations are about the various ways in which responses to climate change are diffused, undermined, and delayed. The first presentation discusses how UN policy efforts are de-mobilized and purposefully constructed as rather ambiguous in order to achieve consensus. The second presentation details corporate resistance through various forms of engagement with policy that undermine the efficacy of carbon regulation. The final presentation employs the concept of hegemony to explain the dominance of fossil fuel energy in driving economic activity and how other positions are seen as unrealistic, naïve or even dangerous.

  • Greenwashing: Teaching from Marketing & Sustainability

    Place: 350
    Participants
    : Hugo Guyader (Linköping University), Mikael Ottosson (Linköping University) and Anders Parment (Stockholm University)

    This session is based on the upcoming second edition of the book “Marketing & Sustainability” (Studentlitteratur 2024). The authors extensively revised the first edition (Studentlitteratur 2020) with updated models and new definitions based on the contemporary research literature in marketing, and new Swedish cases. This new coursebook will be valuable to teach marketing to undergrads while considering the sustainability challenges in society and business.

    The authors propose a workshop about using the concept of greenwashing in the classroom, and they would open for discussion from fellow teachers about teaching marketing with a sustainability approach. The session will begin with a short introductory presentation of the book content, with a focus on the practice of greenwashing — before moving-on to a workshop/discussion with the audience of greenwashing cases in Sweden. This represents one example of teaching activities that the book can support.

  • Praktiknära forskning – samverkan, påverkan eller mitt i mellan?

    Place: Torsten
    Moderators: Elin Funck (Lund University) and Anna H Glenngård (Lund University)
    Participants: Anna Jonsson (Lund University) and Emma Ek Österberg (University of Gothenburg)

    En tilltagande trend inom universitetssektorn är kravet om att de svenska universiteten ska skapa en positiv påverkan på samhället, det som brukar kallas impact. De speglar sig inte minst i de senaste årens forskningspropositioner med skrivningar om att forskningen ska belysa samhällsutmaningar och ske i samverkan med praktiken för att medel ska beviljas. Praktiknära forskning kan ge många positiva effekter i form av att samhällsproblem kan belysas och att förbättringsförslag kan ges. Samtidigt finns flera utmaningar med ett sådant perspektiv. 

    I fokus på denna session står frågan hur forskning och praktik kan berika varandra och hur företagsekonomisk forskning kan bidra till organisationsutveckling och således ge impact. Under sessionen redogör företagsekonomiska forskare med erfarenhet av att genomföra praktiknära forskning för sina erfarenheter kring bland annat aktionsforskning och samskapande. Utrymme kommer också att ges till en efterföljande diskussion med deltagarna i sessionen kring för- och nackdelar med praktiknära forskning.

    Medverkar på sessionen gör Anna H Glenngård, Elin Funck, Anna Jonsson och Emma Ek Österberg. Frågor som kommer att diskuteras är exempelvis: Finns det risk att forskningen övergår till att bli konsultprojekt eller att forskaren blir en ”del” av empirin när praktiken följs så nära? Hur får man den praktiknära forskningen att lyftas till en teoretisk studie? Går det att skapa värde i den studerade organisationen/kontexten och samtidigt bidra i forskarsamhället? Vad beror det ökade intresset för praktiknära forskning på?

  • Hybrid organizations in sports: navigating clashes between passion and profit

    Place: Ragnar
    Participants: Martin Carlsson-Wall (Stockholm School of Economics)

    In recent years, hybrid organizations have become more common in society. Social enterprises, state-owned companies and cultural institutions are examples of hybrid organizations where two or more institutional logics are combined. 

    In this session, the purpose is to discuss how organizations and individuals navigate clashes between passion and profit within sports. 

    This tension between passion and profit can be seen in both Sweden and internationally. For example, AIK Football needs to manage rules and regulations of being a stock listed company at the same time as they also need to cope with demands from ultra and hooligan supporters. Internationally, we also see a trend towards "sport as an asset class" where state-owned investment companies in the middle east and private equity companies in North America try to increase their power of European sports. 

    Questions that will be discussed in this session are:

    • How did sports in Sweden and internationally become so dependent on commercialization? 
    • What are the consequences for a membership-driven sport system when sports become an asset class that can be commercialized and traded?
    • Is passion in sports a thing of the past or will an emerging entertainment industry always build on passion? 


    Martin Carlsson-Wall is the director of the Center for Sports and Business at the Stockholm School of Economics. The Center works with many of the large Swedish sports as well as international sport organizations and investment companies. 

  • Art tour of the SSE premises

    Place: The Atrium
    Guides: 
    SSE Arts Initiative

    We meet up in the atrium for a guided tour of the art on the SSE premises.

10:30-11:00 Coffee break

Place: The Atrium

11:00-12:00 FEKIS Annual Meeting

Place: The Aula

12:00-13:00 Lunch and announcement of best thesis in business administration

Place: The Atrium

13:00-13:45 Parallell session F

  • Studenter som fuskar – Varför fuskar de och hur hanterar vi det? (double session 1300-1445)

    Place: 336
    Participants: Anna Kremel (Örebro University) and Andreas Nilsson (Örebro University)

    Statistik visar att allt fler studenter vid svenska lärosäten fälls för vilseledande vid examination, fusk. Samtidigt växer rädslan hos lärare för att nya verktyg ska ge större möjligheter till fusk. Men, hur ser vi som lärare på fusk och hur agerar vi för att minska detta?

    Denna dubbelsession Ger möjlighet att dela med sig av egna, och ta del av andras, erfarenheter av fusk och efter denna session har du med dig en palett av olika sätt att motverka och hantera fusk.

    Sessionen inleds med en kort introduktion av ämnet varefter samtal i grupper behandlar frågor om hur vi agerar vid misstanke om fusk. I den andra delsessionen delar deltagarna erfarenheter och exempel med varandra om hur vi förebygger och motverkar fusk.

  • Oscar Sillén pristagare presenterar sin avhandling

    Place: 342
    Moderator: Flemming Poufelt (Copenhagen Business School) and Leif Persson (FEI)

    Möt och lyssna på årets pristagare för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi i Sverige till minne av Oscar Sillén som var en banbrytare och portalfigur inom svensk företagsekonomisk forskning och utbildning. Pristagaren presenterar sin prisbelönta avhandling och svarar på frågor. Särskilt inbjudna gäster är medlemmar från Föreningen Företagsekonomiska Institutet, som instiftat priset.

  • Vad är det som händer på lärosätenas övervåningar?

    Place: 320
    Moderator: Lars Engwall (Uppsala University)
    Participants: Anders Ivarsson Westerberg (Södertörn University), Signe Jernberg (University of Gävle), Tom S. Karlsson (University of Gothenburg) and Linda Wedlin (Uppsala University)

    I en tid då näringslivet i Jan Carlzons anda arbetar för att riva pyramiderna tycks de motsatta ske på våra lärosäten. På dess övervåningar rekryteras allt fler personer med administrativa och kommunikativa uppgifter. Samtidigt minskar stödet på institutionerna till dem som undervisar och forskar. Vad är det som händer? Vad beror det på? Har vi på institutionerna fått ta del av vårt ämnes framgångar? Dessa och andra närliggande frågor ska behandlas i en panel under ledning av professor Lars Engwall, Uppsala universitet.

  • Teaching Emotions in Business Schools

    Place: 350
    Participants: Lasse Lychnell (Stockholm School of Economics)

    Understanding and managing emotions is pivotal in contemporary organizational leadership. How, then, can we better equip students for this challenge? Grounded in Kolb's experiential learning cycle, this session draws from the literature on emotional intelligence, incorporating simple exercises derived from Mindfulness and Nonviolent Communication. These aim to bolster students' ability to perceive, comprehend, and regulate emotions effectively. The methodologies introduced in this workshop have been previously implemented in courses at the Stockholm School of Economics, encompassing the Global Challenges initiative, Management Consulting, and various master’s programs. Within this workshop, participants will partake in exercises, share experiences, and engage in collaborative reflection, aiming to deepen their understanding of the significance of emotions within business school curricula.

  • Företagets Filosofi, hur platsar den i aktuell företagsekonomisk undervisning? (double session 1300-1445)

    Place: Torsten
    Panel: Pierre Guillet de Monthoux (Stockholm School of Economics), Rasmus Nykvist (Linköping University), Jonathan Schunnesson (Stockholm School of Economics), Mattias Hjelm (Stockholm School of Economics), Jenny Helin (Uppsala University) Matilda Dahl (Uppsala University), Bengt Kristensson Uggla (Åbo Akademi University).

    Vid Handelshögskolan i Stockholm ges en Bachelorkurs i Business Philosophy och på Åbo Akademi kan man läsa ”Filosofi för ekonomer”. Klassrummen fylles av intresserade studenter.

    I bokserien ”Företagets filosofi” presenteras företagsekonomiska filosofirötter. Under rubriken ”Metod” har vi sedan länge intresserat oss för epistemologi. Idag har det bland företagsekonomer även tillkommit ett intresse för ontologi.

    Vad slags filosofi kan vi lärare och forskare ge våra studenter? Vad i dagens turbulenta samhälle skapar behov av filosofi som något aktivt och aktuellt, bortom idéhistoriska tillbakablickar? 

    Vad gör ni med filosofi på alla era FEKIS utbildningar? Undrar panelen!

  • How to leverage generative AI for business education: developing the essential skills and competencies for the AI era (double session 1300-1445)

    Place: Ragnar
    Moderators: Cecilia Lindh (Mälardalen University) and Christina Nyström (Stockholm School of Economics)

    Artificial intelligence (AI) is transforming the world of business and creating new opportunities and challenges for business education. In this workshop, you will learn how to leverage AI for business education, learn how to use AI as a tool to enhance the learning experience for your students and teach them some essential skills and competencies for the AI era. You will explore the following topics:

    • How AI can enhance teaching, learning & examinations?
    • How to help your students develop the skills and competencies they need to succeed in the AI era

    By the end of this workshop, you will have a better understanding of the impact AI can have in business education. You will also have explored not only how to use certain AI tools, but also touched upon issues like data literacy, ethical awareness, creativity and critical thinking in the age of AI. You will have the opportunity to network with other business educators and share best practices and experiences. Join us for this interactive and engaging workshop and discover how to harness the power of AI for business education.

  • Art tour of the SSE premises

    Place: The Atrium
    Guides: 
    SSE Arts Initiative

    We meet up in the atrium for a guided tour of the art on the SSE premises.

14:00-14:45 Parallell session G

  • Studenter som fuskar – Varför fuskar de och hur hanterar vi det? (double session 1300-1445)

    Place: 336
    Participants: Anna Kremel (Örebro University) and Andreas Nilsson (Örebro University)

    Statistik visar att allt fler studenter vid svenska lärosäten fälls för vilseledande vid examination, fusk. Samtidigt växer rädslan hos lärare för att nya verktyg ska ge större möjligheter till fusk. Men, hur ser vi som lärare på fusk och hur agerar vi för att minska detta?

    Denna dubbelsession Ger möjlighet att dela med sig av egna, och ta del av andras, erfarenheter av fusk och efter denna session har du med dig en palett av olika sätt att motverka och hantera fusk.

    Sessionen inleds med en kort introduktion av ämnet varefter samtal i grupper behandlar frågor om hur vi agerar vid misstanke om fusk. I den andra delsessionen delar deltagarna erfarenheter och exempel med varandra om hur vi förebygger och motverkar fusk.

  • Oscar Sillén-juryn om doktorsavhandlingar i företagsekonomi de senaste åren

    Place: 342
    Moderator: Flemming Poufelt (Copenhagen Business School), Andreas Werr (Stockholm School of Economics), Karin Jonnergård (Lund University) and Virpi Havila (Uppsala University)

    Möt och lyssna på juryn som årligen går igenom publicerade doktorsavhandlingar i företagsekonomi i Sverige, diskuterar och värderar dem för att vaska fram en rangordning av bästa doktorsavhandlingar. Juryn utser varje år en eller två pristagare för bästa doktorsavhandling till minne av Oscar Sillén.

  • Vad är samverkansskicklighet i företagsekonomi? En FEKIS-utredning

    Place: 320
    Participants: Amelia Olsson (Södertörn University), Emma Ek Österberg (University of Gothenburg) and Peter Dobers (Södertörn University)

    Var med och dela dina erfarenheter! Initierat av föreningsrådet 2022, har FEKIS styrelse jobbat vidare med idén om att under 2023 undersöka vad samverkansskicklighet i företagsekonomi är. Amelia Olsson har undersökt detta och delar med sig av preliminära resultat, men kommer också nyttja möjligheten att träffa deltagare på FEKIS för att samla in erfarenheter om hur samverkansskicklighet förstås, hanteras och efterfrågas vid exempelvis rekryteringar, befordringsärenden, lönesamtal eller andra meriteringssammanhang. Kom och dela med dig och lyssna på andras erfarenheter!

  • Teaching Emotions in Business Schools

    Place: 350
    Participants: Lasse Lychnell (Stockholm School of Economics)

    Understanding and managing emotions is pivotal in contemporary organizational leadership. How, then, can we better equip students for this challenge? Grounded in Kolb's experiential learning cycle, this session draws from the literature on emotional intelligence, incorporating simple exercises derived from Mindfulness and Nonviolent Communication. These aim to bolster students' ability to perceive, comprehend, and regulate emotions effectively. The methodologies introduced in this workshop have been previously implemented in courses at the Stockholm School of Economics, encompassing the Global Challenges initiative, Management Consulting, and various master’s programs. Within this workshop, participants will partake in exercises, share experiences, and engage in collaborative reflection, aiming to deepen their understanding of the significance of emotions within business school curricula.

  • Företagets Filosofi, hur platsar den i aktuell företagsekonomisk undervisning? (double session 1300-1445)

    Place: Torsten
    Panel: Pierre Guillet de Monthoux (Stockholm School of Economics), Rasmus Nykvist (Linköping University), Jonathan Schunnesson (Stockholm School of Economics), Mattias Hjelm (Stockholm School of Economics), Jenny Helin (Uppsala University) Matilda Dahl (Uppsala University), Bengt Kristensson Uggla (Åbo Akademi University).

    Vid Handelshögskolan i Stockholm ges en Bachelorkurs i Business Philosophy och på Åbo Akademi kan man läsa ”Filosofi för ekonomer”. Klassrummen fylles av intresserade studenter.

    I bokserien ”Företagets filosofi” presenteras företagsekonomiska filosofirötter. Under rubriken ”Metod” har vi sedan länge intresserat oss för epistemologi. Idag har det bland företagsekonomer även tillkommit ett intresse för ontologi.

    Vad slags filosofi kan vi lärare och forskare ge våra studenter? Vad i dagens turbulenta samhälle skapar behov av filosofi som något aktivt och aktuellt, bortom idéhistoriska tillbakablickar? 

    Vad gör ni med filosofi på alla era FEKIS utbildningar? Undrar panelen!

  • How to leverage generative AI for business education: developing the essential skills and competencies for the AI era (double session 1300-1445)

    Place: Ragnar
    Moderators: Cecilia Lindh (Mälardalen University) and Christina Nyström (Stockholm School of Economics)

    Artificial intelligence (AI) is transforming the world of business and creating new opportunities and challenges for business education. In this workshop, you will learn how to leverage AI for business education, learn how to use AI as a tool to enhance the learning experience for your students and teach them some essential skills and competencies for the AI era. You will explore the following topics:

    • How AI can enhance teaching, learning & examinations?
    • How to help your students develop the skills and competencies they need to succeed in the AI era

    By the end of this workshop, you will have a better understanding of the impact AI can have in business education. You will also have explored not only how to use certain AI tools, but also touched upon issues like data literacy, ethical awareness, creativity and critical thinking in the age of AI. You will have the opportunity to network with other business educators and share best practices and experiences. Join us for this interactive and engaging workshop and discover how to harness the power of AI for business education.

  • Art tour of the SSE premises

    Place: The Atrium
    Guides: 
    SSE Arts Initiative

    We meet up in the atrium for a guided tour of the art on the SSE premises.

14:45-15:30 Coffee and closing of the conference

Place: The Atrium
Participants: Lars Strannegård (Stockholm School of Economics) and the next FEKIS conference host Karlstad University