Go to main navigation Navigation menu Skip navigation Home page Search

Ethical Guidelines

Vi är ärliga, ser varandra i ögonen och tar ansvar för våra handlingar även om det inte alltid blir som vi tänkt oss. Våra grundvärden ärlighet, rättvisa, respekt och jämlikhet kännetecknar våra relationer med såväl varandra på labbet och med affärsrelationer som med myndigheter och med allmänheten.

Syftet med våra etiska riktlinjer är att visa hur vi resonerar i etiska frågor kring vår och våra labbföretags affärsverksamhet. Eftersom vi utbildar och formar morgondagens företag och företagsledare är det extra viktigt att vara ett gott föredöme och att redan från start sätta en hög etisk standard och medvetenhet som en självklar del av verksamheten. Primärt påverkar vi de företag och personer som arbetar i labbet, studenter vid Handelshögskolan samt genom aktiva val av våra samarbetspartners.

SSE Business Lab stödjer det goda företaget som är effektivt, sunt och som inte tär på samhället. Gällande lagar och föreskrifter måste beaktas vid alla affärstillfällen. Vi samarbetar inte med företag eller organisationer som saknar demokratiska värderingar, inte heller med företag eller organisationer vars verksamhet, produkter eller tjänster har en skadlig inverkan på individer eller samhället i stort. Detta inkluderar bland annat men inte enbart narkotika, alkohol, tobak, spel som rör pengar, vapen och prostitution.

Vi definierar jämlikhet som att alla har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder, klassbakgrund eller annan grund som inte nämnts.

Diskriminering och trakasserier får inte i någon form förekomma vid SSE Business Lab. Vi definierar diskriminering som en särbehandling vilken inte kan anses vara välgrundad och trakasserier som ett uppträdande som kränker en persons integritet och värdighet. Den individuella upplevelsen är central och kan men måste inte relatera till grunderna för jämlikhet.

Miljö- och samhällsansvar ska speglas i både det stora och lilla perspektivet i verksamheten. Vi strävar efter att vara miljöneutrala. Exempelvis ska utskrifter helst vara dubbelsidiga, apparater och lampor stängas av vid dagens slut, labbets cyklar gärna användas vid persontransport och sopor källsorteras samt klimatkompensation ske vid flygresor.