Tillämpning av sanktioner och penningtvätt
"Kringgående av sanktioner har många likheter med penningtvätt"
Före Rysslands invasion av Ukraina skrev vi en FREE Policy Brief där vi uttryckte vår oro över att det nuvarande systemet för bekämpning av penningtvätt inte kan hålla penningtvättare borta från det internationella finansiella systemet. I dokumentet drog vi slutsatsen att "den lätthet med vilken brottslingar har undvikit nuvarande upptäcktsmetoder bör ge anledning till oro för sanktionernas effektivitet". Frågan har nu fått förnyad uppmärksamhet eftersom de nuvarande sanktionerna mot Ryssland endast kommer att vara effektiva om det är svårt eller dyrt att kringgå dem. Kringgående av sanktioner har många likheter med penningtvätt, och metoderna för att upptäcka båda är mycket lika, vilket gör att det förslag som vi diskuterar i denna brief är tillämpligt på båda.
Även om en inledande chock på grund av oväntade sanktioner kan skapa störningar, kan förbjudna varor senare importeras/exporteras via tredjepartsförmedlare i länder som inte omfattas av sanktioner för att kringgå sanktionerna. Falska ursprungsmärkningar, felaktiga ursprungsintyg osv. kommer sannolikt att förekomma och kan vara mycket svåra att upptäcka. På samma sätt kan sanktionerade individers tillgångar byta ägare och tvättas genom skalbolag utan kända verkliga ägare.
I den här rapporten överväger vi ett sätt att förbättra efterlevnaden, vilket beskrivs i en nyligen publicerad artikel. Metoden bygger på det amerikanska programmet Kleptocracy Asset Recovery Rewards Program som erbjuder upp till 5 miljoner dollar "för information som leder till beslag, kvarhållande eller förverkande av tillgångar som är kopplade till korruption i utländska regeringar".
Läs mer (på engelska)
Foto: DedMityay, Shutterstock.com